Dørhåndtak på Urnes stavkirke

 

Filosofi og åndelighet

- tanker og lenker og noe nytt


Lasse Moer - oppdatert 18.11.2025

Filosofi betyr "kjærlighet til visdom". "Betegnelsen stammer fra antikkens greske filosofer og omfattet opprinnelig ethvert forsøk på å forstå og forklare verden eller naturen og dens prosesser samt å utlede og begrunne forskrifter for livsførsel." (Snl). Åndelighet kan sies å være en søken etter noe som er større enn oss selv. Finnes det en bro melom filosofi og åndelighet? Er det slik som en gammel tanke har utrykt dette?; i filosofilosofien kan det bygges en bro som Platon (427-347 f.Kr.) hadde i tankene da han skrev om "Erkjenn deg selv".

 

 

Nyheter:

- Professor Dale C. Allison og professor James Tabor: Did Jesus Really Do Miracles? Dr. Dale Allison Weights In

- Nettside med foredraget "Dostojevskij og vår tid":
Dette er et opptak jeg gjorde i 1999 av professor Geir Kjetsaa (1937-2008) ved Universitetet i Oslo som har fått denne nettside.

- James Tabor videoblog: Finding the "Real" Paul

- Bart Ehrmans videoblog: What's the Point of John's Gospel?

- Bart Ehrmans videoblogg: Paul's Bizarre Views on Salvation: Exploring the Apostle's Contradictory Explanations

- James Tabor videoblog: The Fading of the Family - Stage On

- Historisk/teologisk konferanse på høyt (også hobby-) nivå 26-28. september: New Insights Into The New Testament - 2025

- The Truth about James the Brother of Jesus with Prof Dale C. Allison of Princeton

-

Salongen "Et redaksjonelt uavhengig nettidsskrift for filosofi og idéhistorie." der "målet er å skape landets viktigste møteplass for filosofer, idéhistorikere og alle som er interesserte i disse fagene."

På radio NRK : "Morgenandakten" - "Drivkraft" - Radio er vel mer gunstig for hjernen for ledig "kapasitet" til andre og innvirkende tanker samtidig - problematisk at radio er dårlig behandlet i Norge!



Begynner her med noen av de jeg regner som store i "åndshistorien"

Ramses 2. som farao i Egypt 1279-1213

Zarathustra (før 700 f.Kr.) - Religionsstifter som profeterte om Jesus (vismennene i Matt 2,1 påfallende mulige som prester og "stjernetydere")

Lao Tze (5 - 6. århundre f.Kr. ) - tenker, skribent og arkivar - "Tao Te Ching" som på norsk kan bety "Veien og dens kraft".

Confucius (551-479 f.Kr.) - en av de store profeter og visdomslærere

Min nettside om Jesus

«Helt til vi møter vår skaper ansikt til ansikt vil våre hjerter være urolige» om Augustin fra Hippo (354-430)

Johannes Tauler (ca1300-1361) - "Mesterboken" (Agape forlag, 1978)

Søren Kierkegaard (1813-1855) - PHILOSOPHY - Soren Kierkegaard - Foredrag fra Søren Kierkegaard Forskningscenteret

 

Iain McGilchrist - The Movement Between Heaven and Earth: William Blake's Image of Jacob's Ladder

-

Om slam
Jesus er en profet i Koranen, men mangler en hel del vesentlig innhold som må leses i bl.a. Bibelen: Her er ikke hans lignelser. Hans dype solidaritet med de foraktede utgruppene; spedalske. samaritanerne osv., som var en provoserende radikal måte å være på for mange den gang, er ikke der.

Spesielt synes jeg det er å legge merke til at "Åpningsbønnen" i Koranen har en paralell til Fadervår- Herrens bønn der 6. leddet har en bedre utgave; "Led oss på den rette vei" enn den greske grunnteksten i Bibelen av 6. bønnen: "Led oss ikke inn i fristelse"

Etter Muhammeds død ble det en splittelse i hva som skulle gi bakgrunnen til å velge øverste leder etter han, da han ikke fikk sønner. Dette resulterte i sunni- og sjiaislam.

Da "Hanibal-skolen", etter Ahmad ibn Hanbal (780–855), mente at tolkning av Koranen var mulig bare på en måte, fikk det dårlig virkning på tenkningen.

Al- Ghazali (1058-1111) ser også ut til å ha hatt en dårlig virkning på tenkningen: Han mente at Gud forandret naturlovene hele tiden, slik at det ikke var verdt et strev å finne ut av disse. Det ser også ut til å fått en "innsnevrende virkning" på tenkningen!

Det store spørsmålet: "Var det noen bakenforliggende, dypere årsak til at islam dukket opp på 600-tallet?" Ble det et "symptom" på noe som hadde utviklet seg feil i kristendom? - Hvorfor islam - med en allmektig Gud?

10.11.2023 - "What Islam Really Says About Jihad, Martyrdom, and Women's Rights" - En samtale mellom Kim Iversen og Shaykh Hamza Yusuf

-

Alex O'Connor og William Lane Craig Discuss The Kalam Cosmological Argument

Let's Talk Religion synes jeg er en interessant Youtube-kanal for dypere åndelighet.

I hvilken religion er det best å være annerledes? - Fra Olavsfestdagene i 2017 - Din egen personlige Jesus?

Kunnskapskanalen på NRK: "Fra fadervår til facebook"

 

Arne Johan Vetlesen: "Ondskapen er ikke banal"

Bjørn Are Davidsen: "Uten sans for sannhet? Rudolf Steiner og sansefri forskning"

Fra Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1792) og tekstforfatteren Emanuel Schikaneder (1751-1812) "Tryllefløyten":"Nattens dronnings arie"

.

 

Åpningssekvensen i Federico Fellini (1920-1993): "8½".

.

Bibelen

Bibelen på nett - "Let og du skal finne" (og kanskje noe annet enn det du lette etter?)

Alt... du trenger å vite om Bibel 2024

Panelsamtale: Gjenoppdag kristendommen

Thomasevangeliet, er en sitatsamling med Jesus-ord som ble gjenfunnet i 1946 (en dypere grunn for det året?) etter mange århundre som "forsvunnet" - 1. sitat "Den som har funnet meningen med disse ord, skal ikke smake døden" er en forskjell i "tro" fra "kristendom" Om dette i sammenheng; på NRK
-

Christian Classics Ethernal Library

-

En vei gjennom Bibelen og det nødvendige med å kunne ha flere tanker i hodet samtidig -
og finner du en vei? - tilbake til "Veien" -

Det gamle testamentet (GT) om jødenes historie er preget av jødenes historieforteller-tradisjon, med de metoder for gjengivelse av de gamle historier som var vanlige den gang. Dette som et utgangspunkt for lesningen. GT har i seg en åndelig forståelse fra gamle Egypt, og Moses ser ut til å ha tatt kunnskap med til et nytt folk da nedgangstiden var kommet for en kultur som var på høyden på jorden i 2000 år.

Det var 3 hovedgrener av åndelighet i Israel: fariseere, saddukeere og de jeg synes er de spesielt interessante; esseerne. Sistnevnte er vanskelig å få øye på i Bibelen. Man kan å se spor av dem i NT, og den jødiske hstorieskiver Philo (ca. 20 f,vt. ca.50) ("Filon" på norsk) er en av kildene for kunnskap om dem. .

 

Skriftene i Det nye testamentet (NT) er også fra skrevne kopier, av kopier og kopier igjen i flere ledd fra orginaltekstene. Disse kopiene til NT ble skrevet på ark laget av papyrus, og takket være den tørre sanden i Egypt ble de mer eller mindre bevart for oss i ettertid. Lite fra det som var det gamle Israel er funnet av skriftlige kilder for NT. Andre kilder er også mulig å spore opp.

Avskriftene kan også kan si noe om ideologiske og teologiske grep som ble tatt gjennom de som skrev nye kopier, og som kan se ut til å ha fått konsekvenser for bl.a. kvinnens stilling i kristendommen. En bok som jeg anbefaler, som har viktige bidrag til oppklaring i dette- "Jesus feilsitert - slik forandret de Bibelen" - Bart D. Ehrman, professor i religionsvitenskap ved University of North Carolina, oversatt av Tor Egge (Papp Forlag 2006) -

Opprinnelig tittel "Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why" (" Whose Word Is It?" i UK utgave) HarperCollins - 2005 -

Vigmostad & Bjørke kjøpte forlaget Tun Forlag, som kjøpte det opprinnelige; PAPP Forlag i 2007 - Vigmostad & Bjørke vært underlig passive, både i forhold til boken, og hva de har i hyllene (helt tomt i juni 2024) ellers av forfattteren i sin bokhandel Akademika på UiO. De kjøpte forøvrig hele selskapet Akademika i 2014..

Her er en samling av noen av reaksjonene på denne boken. En del av kritikken var at dette var gammelt nytt; allerede en del av grunnfagspensum i teologi (må undersøkes). Hvorfor er det da ikke kommet ut tydeligere før? Det slår jo tilbake på de som laget dette grunnfagstudiet!

Den romerske keiser Diokletian (243-313) satte i gang en forfølgelse av de kristne i 303 og fikk en stor mengde skrifter brent. Det kan ha hatt betydning for at vi i dag ikke har de eldste mulige utgaver av skriftene.

Det eldste evangeliet; Evangeliet etter Markus (fra ca. år 70) har en spesiell tyngde som nærmest i tid for det som skjedde. De eldste funnede tekster, og de såkalte kirkefedres sitater fra en eldre utgaver, ender i at kvinnene flyktet redde fra den tomme graven. (16:8). Men - Så kom et og flere tillegg - da den "brå slutten" tok seg dårlig ut?... i forhold til beretningene der i slutten av de andre evangeliene. Den lengste av variantene brukes av Bibeselskapet. Den har en avvikende form fra resten Markus´s skrivestil (fra Bibel-forskere), og oppfordringen til å sette Gud på prøve er heller ikke "Markus-teologi".

Det Norske Bibelselskap har i Bibel 2024 valgt å gjøre dette tydelig som et tillegg.

Det sist skrevne evangeliet; Evangeliet etter Johannes, har en betydelig annen fremstilling av Jesus i forhold til de 3 andre evangeliene. Er det noe problem? De mange samtaler gjengitt der er forøvrig ett logisk problem. Forfatteren(e) kunne ikke få disse samtalene overlevert i slike detaljer i det tidspennet det dreier seg om. Teologen Bart Ehrman i samtale med historiker Megan Lewis om et stort spørsmål: "Who Really Wrote the Gospel of John?"

Et viktigste bidrag var å utforme en "universalbønn"; Fadervår - Herrens bønn. Navnet på bønnen er ikke overlevert/funnet skriftlig i ettertid. Jesus laget denne bønnen også med tanke på at bønner kunne bli for lange på den tiden; som et stort problem for alle parter. Mitt arbeide med Fadervår og den 6. Bønnens mysterium 

 

 

 


2 kvinnelige apostler; Junia og Thekla!

Junia (som mulig "latinisert utgave av Johanna) - også apostel og kan se ut til å ha også vært en disippel (hvis man tenker at det var kvinner som kunne være det - og det synes jeg vi skal begynne å tenke!) som her i Lukas 8.3, som i følge Paulus i Romerbrevet 16,7 eldste kopier av grunnteksten kan benevnes som "fremragende blant apostlene", sammen med sin mann Andronikos, som også var apostel.

Hva som hadde gjort at hun kom i fengsel for sin "trosaktivitet" sammen med sin mann har vi dessverre ikke noe om, men vi kan anta at det kan ha vært av en "beste provoserende" grunn for romernes "gudelære".

Den greske biskop og kirkefader Johannes Khrysostomos (347-407) kommenterte hennes tittel slik:

Det å være apostel er noe utmerket. Men å være «fremragende blant apostlene» er en fantastisk lovprisning. De var fremragende på grunn av deres arbeid og dydige handlinger. Hvor stor visdom må denne kvinnen ha hatt siden hun ble ansett verdig tittelen «apostel».

Men så: På slutten av 1200-tallet begynte noen å tenke at Junia som kvinne og apostel var en dårlig kombinasjon for kirkens lære, og så dukker "Junias" skriftlig opp som et angivelig mannsnavn . Den første fremstillingen av Junia som mann, ved den mannlige navnformen Junias, ser ut til å ha kommer fra Aegidius av Roma (1243-1316) som omtalte Andronikos og Junia som "disse ærefulle mennene" i en kommentar uten noen forklaring. Det at paven på den tiden var "verstingpaven" Bonifatius 8., som han arbeidet for, hjalp heller ikke så meget for å beholde "Junia"!

Denne omskrivning til et mannsnavn kan også sees i Martin Luthers oversettelse av Bibelen i 1522.

Hun ble, på meget overtid, "Junia" først i 2011-oversettelsen fra Bibelselskapet, og fullt restituert i 2024-oversettelsen (som en underkommunisert stor begivenhet!) som apostel og noe spesielt positivt blant dem.

Om "junia-saken" i boken; "Junia: The First Woman Apostl"av den amerikanske professor Eldon Jay Epp (Fortress Press, 2005). Han skriver også at "Junia-saken" har vært til skam for teologer verden over i mange år, og spesielt i vår tid da falskneriet også kom med i det som regnes som en standard faglig referanse for NT på gresk for teologer; "Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece".

"Evangeliet etter Johanna" - det manglende skrift!..

 

Thekla (ca 30 - 90) var kvinne og apostel i Tyrkia i følge "Paulus og Theklas gjerninger". Hun møtte Paulus og fikk undervisning av han, og ble så grepet av dette, at hun selv selv ble en underviser i Jesu lære. Dette er beskrevet i sterke historier om det som skjedde i hennes liv. Hun har sitt eget museum i Tyrkia! - var nok en fremragende apostel!

-

Historikeren Jesse Lyman Hurlbut sier i boken The Story of the Christian Church s. 33 (oversatt på norsk her): «Fra om lag 50 år etter Paulus’ død, henger det et slør over menighetens liv, et slør vi strever med å se bak, og når det til sist dras til side, omkring år 120 er det de første kirkefedrenes skrifter vi finner, og menigheten de beskriver er i mange henseender svært forskjellig fra menigheten på Peter og Paulus’ tid."

Det er her skriftene kan ha begynt å bli endret, med også det som for forskere ser som tilleggsbrev med angivelig Paulus som avsender, fra andre forfattere med bl.a. et meget dårligere syn på kvinners egenskaper - og uenigheten rundt Jesu natur virket meget splittende på kristenheten i tiden som fulgte.

"Forholdet mellom Faderen og Sønnen kjenner ingen, utenom Faderen og Sønnen."

Skrev Ireneus av Lyon (125-203) - Det hadde vel vært et fint prinsipp å la det hele hvile i!

"The Most Mysterious Man in the Bible - Who is John the Baptist?"

"The Truth about James the Brother of Jesus" - with Prof Dale C. Allison of Princeton University

Justin fra Caeserea (100-165) Forfatter og martyr med bakgrunn i utdannelse innen retorikk, poesi og historie

Tertullian (ca.160 - 220) benevnt som "den første store teolog" og en av de "fire store kirkefedrene" (hvor ble det av mødrene...?) og kom fra byen Karthago i Nord-Afrika. Hans skrift mot kvinners bekledning, kan ha svekket kvinnens stilling i kristendommen.

I tråd med dette: Han var typisk nok... negativ til at Thekla hadde undervist og døpt!

Hans skrift mot jødene kan ha satt i gang en kjedereasjon av jødehat!

Han var første som skrev teologiske skrifter på latin, som "Latinens far" i kristendommen, og det kan ha flyttet mye av definisjonsmakten innen teologien til Roma. Tenkning på andre språk kom i bakgrunnen, selv om det var en fordel av å ha det teologiske arbeidet på et fellesspråk. I Østkirken, med hovedsete i Konstantinopel, var det gresk og ellers landenes språk som ble brukt. Latin var et administarsjonsspråk, og ikke minst et maktspråk, som ikke egnet seg til dypere tenkning - og det kan ha blitt fatalt når han laget ordet "Trinitas" på latin.

Romertallene, koplet til dette, vanskeliggjorde matematisk- og ellers utvikling av vitenskapelig tenkning, og kan ha medvirket til et dårligere tenkemiljø generelt i Europa. Romertallene ble brukt urimelig lenge etter at islamsk kultur hadde fått de indiske tall, der spesielt 0-tallet var en revolusjon. I Europa mente en "teolog" at 0-tallet var blasfemi; noe tomt - uten selv Gud...

Jeg kom på sporet av Tertullian da jeg lette etter hvem som først "kvasiforklarte" den uforståelige teologien i grunnteksten i 6. Bønnen i Fadervår, og dermed bidro til å sementere en fatal meningsløshet videre i 1800 år.

Hildegard av Bingen (1098-1179) - Et lysende renessansemenneske på forskudd! Kort foredrag om Hildegard i NRK-"Mytekalenderen" (håper det er passe greit for NRK):

Jalal al-Din Rumi (1207–1273) var en persisk poet, dikter, jurist, mystiker og teolog - Youtube om han

William Tyndale (1484-1536) En av heltene i åndshistorien - nettsted om han

Teresa av Ávila (1515-1582) i Mytekalenderen:

Baruch Spinoza (1632-1677)

Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)

Fjodor Dostojevskij (1821-1881) - og Geir Kjetsaa (1937-2008) var et menneske som gjorde meg stolt av å arbeide for Universitetet i Oslo - "Dostojevskij og vår tid" Foredrag av Geir Kjetsaa i St. Dominikus kirke i Oslo, 1999
- Erik Jersenius: "Den stålhårde kämpen" - Dostojevskijs “Bröderna Karamazov” en illavarslande profetia om 1900-talet som nihilismens århundrade - På spaning efter "Människan inom människan"

Leo Tolstoj (1828-1910) var også en dyp filosofisk tenker, med spesielt "Krig og fred"


Khalil Gibran (1883-1931)

Albert Schweitzer (1875-1965)

Ernst Neizvestny (1925-2016) en av verdens store kunsthelter. To bøker på norsk (den første er åndelig meget interessant)

Broder Roger (1915-2005) stftet det store møtesenteret i Taizé

Martin Lönnebo (1930-2023), skrev bl.a Veven - den store treningsboken for sjelen og andre bøker som forbedrer verden - og har utviklet et spennende symbolsk perlekjede

-

Anders Vassbotn (1868-1944): "Å leva det er å elska"

Ludvig Karlsen (1935-2004) stiftet Evangeliesenteret som ble hjem for hjemløse!

Egil A. Wyller (1925-2021) filosof, forfatter og professor ved Universitetet i Oslo i et av sine usedvanlige foredrag som jeg fikk tatt opp i "Henologisk forum" ved UiO; "Platon på norsk":

Her er et annet foredag i Henologisk forum "Tårene fra Himmelen - Mozarts musikk i lys av lyrikk":
Før pausen:

Etter pausen:

Bart D. Ehrman - hans blogg

James D. Tabor - blogg og videokanal

The Contemplative Life

Marc Goodacre med NTpod

Bible Odyssey: People, Places, and Passages

Helge Hognestad:
- "Mennesket våkner - Det indre i oss er guddommelig" Flux Forlag 2011
- Jesus døde ikke for våre synder - han vekket oss (Solens Forlag 2022).
- "Morgendagens kristendom" (kommer på Verbum Forlag i 2025)

Pave Frans ble et "friskt pust"

Jesus sa i Evangeliet etter Matteus (Matt 5;25): «Skynd deg å komme overens med motparten din mens du ennå er sammen med ham på veien.» Dette for en vei som kan sette oss på uanede prøvelser!

Filmen «De to paver» fra 2019 er et godt eksempel på to som kom overens på veien. Fra denne overenskomst kom pave Leo 14.!

 

 


Den Norske Frimurerorden - Underfull og dyp - Minnetale i 1792 over Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - Thorstein Wereide: "Byggesamfund" 1956

Maria-Ordenen er noe tilsvarende for kvinner

-

Vår Herre, etter hva vi kan forstå,
han vil det stores vekst frem av det små.
Han skaper ånden som en liten gnist,
som kan bli en ånde-sol til sist,
med stadig klarere og større lue
og stadig likere ham selv å skue.

Personlighedens vekst i gjennem prøvelse,
ved hjertets lutring og ved viljens øvelse,
så felles lykke blir fra plikt til trang,
- det er fra trinn til trinn den skolegang,
som løfter dem, der er av ånde-ætt
til himmelsk myndighet og borgerrett. 

Per Sivle (1857-1904)

 

Noen utvalgte kirker
-
med kirkerommet som et "hvile- og arbeidsrom for sjelen" - til tanker innover - utover - oppover -

Grav- og Oppstandelseskirken i Jerusalem, og i sammenheng: "Et livets vandringskart på et sort- og hvitrutet kirkegulv"

 

 

 

Peterskirken i Roma

Notre-Dame katedralen i Paris

St. Pauls katedralen i London

Nidarosdomen i Trondheim

Nordlyskatedralen i Alta er etter min mening et eksempel på spennende ny kirkearkitektur i Norge (som også kan bli "for spennende"?...)

Helgerud kirke har en åttekantet form, med akustisk gode egenskaper som også egner seg godt for konserter.

 

 

- For "en bro over mørke farvann": Himmelske Du -

 


 

Den høyeste lykke for et tenkende menneske er å ha utforsket det som lar seg utforske, og rolig ære det uutforskelige - Johan Wolfgang von Goethe