
|
||
|
Fadervår og 6. Bønnens mysterium Lasse Moer - oppdatert 1.10.2025
- Slik innleder biskop Cyprian (ca. 200-258) tanker om Fader vår - Herrens Bønn Ordene på denne nettsiden kan bringe noe nytt inn i denne bønnetekst; for løsning på et meget stort, og merkelig underkommunisert problem fra de "lærde" i meget lang tid; "elefanten i teologiens rom"; som ser ut til å ha vært der fra første utgave på koinégresk (mellom gammelgresk og moderne gresk) fra tidligste tid. Dette ser ut til ha bidratt til å ha øket avstanden mellom "folket" og de lærde. Lysteksten du ser på bildet ble satt opp med en projektor mot tårnveggen til Helgerud kirke i 2008 forbindelse med en konsert. Nederst ved veien forbi kirken var teksten delvis skjult av trær, men fremkom mer og mer klart og stor (den var ca. 4m bred) når man gikk gangveien oppover mot kirken. Når man kom innpå, kunne teksten forandre seg sterkt i opplevelse: Det viste virkningen av evangeliets ord også ellers; når man kommer nær ordene blir de meget sterkere! I Bønnen har de troende hentet styrke og visdom i snart 2000 år. Bønnen er et samlingspunkt i kirkens gudstjenester. Den har vært en viktig del av vårt lands kulturgrunnlag, kjent for de fleste - troende eller mindre troende. Med sitt universelle innhold kan den brukes i en stor variasjon av "åndelige ståsteder" - eller gåsteder... I Bønnen var Jesu lære i "fortettet form" for de troende. Den var bare kjent for de døpte den gang i "urkristendommen"; det som den gang het "Veien"; "bevegelsen" etter Jesus, før det ble til "kristendom". "Veien" er først nevnt i "Paulus' forsvarstale for folket" (Apg 22;4), også rett etter for rådet. Dåpen var en "troendes dåp" for de som ville være etterfølgere av Jesus og som en mektig, bevissthetsutvidende opplevelse; med dagers faste i forkant. Deretter fikk man Bønnen med seg på Veien videre. Bønnen består av vakre, dype ord, til en livslang mulighet for stadig nye virkende erfaringer av ordene. Den begynner med en innledende tiltale til Gud, etterfølges av en 7-delt bønnedel (6-delt er også brukt med 6.- og 7. Bønnen som en bønn). Lovprisningsdelen til slutt er lagt til senere, og sees skriftlig første gang i Didacheen fra antagelig rundt 100-tallet, der det anbefales å be Bønnen 3 ganger daglig. En arameisk første utgave av Evangeliet etter Matteus kan være en første skriftlig kilde med bønnen. Det er forøvrig ikke funnet noe eget arameisk eller gresk navn på bønnen. - Men så: Den merkelige uforståeligheten med Herrens Bønn - i den 6. Bønnen der temaet er noe av den største viktighet for mennesker å hanskes med i livet ; "fristelse". Grunnteksten kan direkte i en såkalt konkordant (ord-for-ord) oversettelse skrives (Wikipedia: "Fadervår"): "Og ikke (inn-) før oss inn i fristelse (prøvelse)". Samme ord for "fristelse" og "prøvelse" både på gresk og hebraisk. I grunnteksten er det brukt et ord for fristelse (med latinske bokstaver); "peirasmos". Det kan ha flere betydninger på gresk, men uansett er det en uforståelig teologi med at Gud bes om å "ikke gjøre". Det er særdeles vanskelig å tenke seg, når Gud alltid gjør det gode! Det vi i ordene skal be Gud ikke gjøre er det meget viktige Gud kan gjøre for oss - kjernen i det å være i kontakt med Gud; lede oss! "Led oss ikke" er derfor noe helt spesielt dårlig å be om til Gud! Den vanligste tolkningen av ordet "peirasmos"er "fristelse", og det skal samsvare med hvordan ordet er brukt ellers i tekstene. Derfor blir det også ekstra dårlig teologi nå vi ber Gud: "ikke (inn-) før oss i fristelse", dvs. ikke gjør det onde mot oss! " Bare "fristeren" ellers i Bibelen, og mennesker mot seg selv, og mot hverandre, kan knyttes til dette. Jeg tror at utviklingen i tenkning rundt fristelsens mange komplekse sider ble forstyrret av den meningsløse utgave av 6. Bønnen. De troende har ikke kunnet gå dypere inn i ordene, slik man kan med resten av ordene i Bønnen. «Led oss ikke» ble bedt og bedt - og ble "sittende i ryggmargen» - og hvilken virkning kan det ha hatt på et menneskesinn i alle disse årene? Det kan fatalt ha forstyrret meget viktig teologisk og annen tenkning om fristelse i alle dens former og Guds nødvendige hjelp i dette. - Det kan vises at alle bønneleddene i utgangspunktet er satt sammen av deler fra jødiske bønner på den tiden. Slike bønner kunne også formes slik at en "forsterket meningen" i først å takke for eller bekrefte hva Gud ikke gjør, og i sammenheng be om det Gud kunne sies å gjøre. En jødisk morgenbønn er slik oversatt til norsk av rabbiner Joav Melchior:
Jesaja 45;7 er ikke "ekte" Jesaja (som er "ekte" i 1-39) og har teologi med et problematisk gudsbilde:
Dette gudsbilde kan også være en del av mangel på god tenkning i "Led oss ikke inn i fristelse" fra en jødisk bønn av typen "gjør ikke det, men det". - Etter at Bønnen ble skriftlig oversatt til gresk, ble problemet med 6. Bønnen synlig, som det ser ut til at Jakob ønsker belyst: Jakobs brev 1:12-13: "Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet dem som elsker ham. Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen." Jakob slår fast; "Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygger." - og 14-15: "Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død." Jakobs innsikt viser seg i hans stadiebeskrivelse av fristelsen, og et "fullkomment mål" for mennesket: "Den som ikke snubler og feiler med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i tømme" En forklaring kunne ha vært at den gresk som ordene er skrevet med på den tiden; koinégresk (mellom klassisk- og moderne gresk), hadde en betydning i dette som ikke er kjent i dag, og som gjorde dette mindre vanskelig å forstå den gang. I følge en ledende fagperson på koinégresk i Norge som jeg hadde en samtale med om dette, er det ikke sannsynlig at det var en forståelig betydning av ordene den gang. En "misforståelse" synes å være dekkende ord til forklaring av meningsløsheten. Var det mangel på kommunikasjon (som splittelse om den jødiske loven ) som gjorde at "Jerusalem-kretsen", som Jakob var en del av, ikke fikk tatt opp problemet med 6. Bønnen med "Paulus-kretsen"? -
«Den første store teolog» og første "kirkefader" (og hvor ble det av mødrene?...); Tertullian (ca. 160-220), rundt år 200 i byen Kartago i Nord-Afrika ble den første kjente i ettertid som «forklarer» av 6. Bønnen: Han var kyndig i både gresk og latin, men valgte å skrive på latin, og er regnet som «latinens far» i kristendommen. Men latin var et administrasjonsspråk - og ikke minst et maktspråk! Det kan ha årsaket en betydelig svekkelse av tenkningen i den vestlige del av kristenheten senere. Det trange "latinske tenkerom" kan ha blitt medvirkende til at Tertullian ikke hadde disse ordene i sitt «latinske tenkerom»: "Dette forstår jeg ikke" Han skrev heller det som ser ut til å ha blitt fatalt; som en norm til å gjenta den mulighet han ga seg selv for «forklaring» av det uforklarlige, for også "lærde" etter han: ««Led oss ikke inn i fristelse»; det betyr: ikke la oss bli ledet av fristeren.» (oversatt av meg fra boken "The Lord´s Prayer in the Early Church: The Pearl of Great Price" - Roy Hammerling, professor Concordia College - (Palgrave MacMillan - 2010 )) Tertullian skrev også kvinne- og jødefientlige skrifter. Hans skrift mot kvinners bekledning, kan alvorlig ha svekket kvinnens stilling i kristenheten. Her står det bl.a. at kvinner bør gå i sørgeklær fordi det var en kvinne som hadde fristet Adam. Han er også kjent for nye ord på latin for åndelige temaer, der ordet "trinitas"; på norsk "treenighet", var sentralt i tema for de såkalte "synoder" (kirkemøter) i de kommende århundre. - En annen viktig begrensning for tenkningen i Europa var at romernes tallsystem var lite brukelig til matematiske beregninger (de brukte et brettsystem for det). Tallsystemet fulgte med i historien med Roma som et maktsentrum. Det beklagelige er også at matematikk ble i en tidlig periode sett på med en dyp mistro hos store deler av kristenheten. Dette medvirket igjen til en mangel på vitenskapelig og kritisk tenkning. Etter min mening må dette tas med som en av årsakene til at kristenheten den gang gikk inn i sin "1000-årige natt" (som også hadde meget lys i seg). Denne film om 1- og 0-tallet gir
innsikt om
tallenes bidrag for
kulturers utvikling. Det som forøvrig la begrensninger på tenkningen innen for islam synes å ha vært vært da "Hanbal-skolen"; etter Ahmad ibn Hanbal (780–855), var negativ til tolkning av Koranen, og at Al-Ghazali (1058-1111) mente at Gud forandret naturlovene hele tiden, slik at det ikke hadde noen verdi å finne lovmessighet i de fysiske lovene for skaperverket. Verdt å legge merke til er at i "Åpningsbønnen" i islam, som ser ut til å være inspirert av Fadervår, har "Led oss på den rette vei" akkurat der de kristne strevde med "Led oss ikke inn i fristelse". Muhammed (?) kan ha sett noe der om hva de kristne hadde i denne utfordring. - Tertullian ser ut til å ha satt i gang en mulighet til "forklaringer" av 6. Bønnen fra teologer som senere Martin Luther (1483-1546) fulgte opp i Den lille- og store katekisme. Fra den Lille katekisme : "Det betyr: Vi ber her at Gud må verge oss og hjelpe oss, så ikke djevelen, verden og vårt eget kjød får lokke oss til vantro, fortvilelse og andre synder, men at vi må vinne seier og holde fast på seieren." Den store katekisme har flere ord om 6. Bønnen , men likevel ikke noe som bringer oss særlig lenger til mening i grunnteksten. Slik har det fortsatt helt inn i vår tid! - som f.eks. pave Benedikt XVI (1927-2022) i sin bok "Jesus fra Nasaret" som følger opp "tradisjonen" fra Tertullian - og nettet er ellers fullt av "forklaringer" fra mange hold! Pave Frans (1936-2025) ble den første pave som så problemet med 6. Bønnen - og gjorde noe: Han foreslo; lik den franske oversettelse i 2017; "la oss ikke gå inn i fristelse". Avstanden i "forklaring" av 6. Bønnen og det som faktisk står der, ble tilsynelatende ikke sett på som noe særlig problem? Folk følte seg kanskje som enkle og ulærde når dette ble "forklart", og de likevel ikke hadde mulighet for å forstå. Det er også mye som ikke er enkelt å forstå i dette komplekse tema.
"Fristelse" kan defineres slik: (fra "temptation" i Wikipedia engelsk) "Ytre og indre impulser til kortsiktig nytelse og glede som kommer i konflikt med langsiktige mål av høyere etisk og moralsk verdi." Den "kortsiktige nytelse og glede" kan også være respons på sider ved oss som vi vanligvis ikke har særlig bevissthet om. Ved å følge disse impulser, kan det skade det oss på flere måter. Det er med på å drive oss til overforbruk av jordas ressurser og er kilde til et utall av andre synlige og mindre synlige problemer i vår tilværelse. Med vår tids store utfordringer, særlig i å ta vare på skaperverket, trenger vi en mer fristelsesbestandig tenkeevne! I den norske delen av Wikipedia og i Store norske leksikon ser det forøvrig ut som vi ikke trenger noe særlig tenkning om "fristelse" i Norge... I 6. Bønnen kommer vi til det store møtet i teologi, filosofi og psykologi, og har i seg eksistensielle spørsmål om Guds allmektighet i sammenheng med "menneskets frie vilje"; "det ondes problem" - og videre i psykologiens forskning på menneskesinnet, med bl.a. impulskontroll og motivasjon som en del av dette Menneskets frihet til å velge kan sies å være et besværlig tankeproblem: Hvorfor er vi skapt slik da det bare ser ut til å volde oss problemer? Jeg tenker at det kan dypere forstås som at mennesket har fått en storhet av Gud; i frihet og ansvar for sine valg. Den russiske forfatteren Fjodor Dostojevskij (1821-1881) formulerte et svar i en av sine romaner:
Da må vi akseptere at vi også har frihet
til å velge det som er noe annet enn det gode. - Det kan virke klargjørende å dele opp forløpet av en fristelse i 5 stadier: 1. stadiet er der hvor vi blir utsatt for ytre eller indre impulser, som kan være i form av sanseinntrykk og tanker som dukker opp, mer eller mindre forutsigelig. Så vil det eventuelt få en reaksjon i oss; 3. stadiet er en valgsituasjon, som har med hvordan vi velger å forholde oss til denne "behagelige forlokkelse". Det er her "slaget" om fristelsen utspiller seg. Det er her man eventuelt "velger å ikke velge" som kan være som en slapphet i sinnet til å "velge" en minste motstands vei. En "viljepropp" kan kjennes som en utilstrekkelig vilje for å stå imot fristelsen, med en manglende vilje til å få gjort det en ønsker. Ved å komme i kontakt med menneskets "indre vilje" kan denne oppheve en "viljepropp" i "den ytre vilje" ved Bønnens hjelp være for å begynne å gå veien ut av fristelsen. Menneskesinnet har en uoversiktlig og sterkt påvirket del for de seksuelle drifter, uten at det alltid kan betegnes som fristelser. Mangel på bevissthet her kan lede til særlige bindinger på menneskesinnet. Spesielle, sterke fristelser, kombinert med en svak vilje, kan i verste fall gi grenseoverskridene handlinger; som overgrep mot barn. I tanken er fornuften, inspirasjonen og samvittigheten menneskets "indre hjelpere" til motstand for fristelsesimpulsen. Gamle almengyldige tekster kan være til uvurderllg hjelp; Den sanne religionens virke i oss til kjærlighetens mange virkemåter kan i dette stadiet være det som gir tanke til vilje for å ikke gå videre inn i fristelsen.
- og så: Det som er uoversiktlig å forholde seg til i fristelsen: Et "mørke" kan her få grep på menneskesinnet i "den behagelige forlokkelse". Det er etter våre valg er tatt, også i det å «velge å ikke velge» dette kan få inngrep i menneskesinnet - og "forsterke det dårlige i våre dårlige valg"! "Den ondes" navn er på gresk "Diabolos"; som betyr "den som splitter" (og «anklager» og «grenseforskyver» og meget mere). Det er noe å tenke på hvis "splittende idéer" kan komme til oss etter våre mer eller mindre oppfattede valgsituasjoner. Filosof Arne Johan Vetlesen: "Ondskapen er ikke banal". Fra Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1792) opera "Tryllefløyten" i "Nattens dronnings arie" Viktor Emil Frankl (1905-1997) professor i nevrologi og psykiatri ved Medizinische Universität Wien, og grunnleggeren av logoterapi og eksistensiell psykoterapi:
Ved å se seg selv "utenfra" i fristelsen kan man få et dypere blikk til en bevisstgjørende prosess: Man kan følge med på en fristelse som en boble som stenger sinnet inne - helt til den "sprekker" av en kamp mot den, og et større utsyn på det hele tar over. I dette er det en mulig lærevei, for en opplevende, dypere erkjennelse av menneskesinnet. Sterk er den som overvinner andre, men veldig er den som overvinner seg selv. (Lao Tse (500-600 f.Kr) Cherokee-urfolket har fortellingen: «Kampen mellom de to ulver i mennesket»:
Et ord for det motsatte av en fristelse kan virke til mer bevissthet om dette. Jeg har ikke funnet det ordet på noe språk (videre leting gjenstår), men Hanna Winsnes (1789 -1872) lyriker, forfatter, oversetter og skribent, sa det slik:
I 4. stadiet er valget tatt (mer eller mindre raskt gjennom 3. stadiet) og man begynner en kreativ planlegging, i en vedvarende "behagelig forlokkelse" av fristelsenes gjerninger. Når man befinner seg i det som kan kalles et 4. stadium, kan fornuft og samvittighet blitt sløret, og viljestyrken til det gode kan ha blitt redusert . I en rekkefølge av tanke - vilje - handling kan et resultatet av fristelsen bli til gjerninger og et mulig, nytt, langvarig tankesett, som kan være basert på en "flytting av grensestener" (Ordsp 22:28). Moralske og etiske grenser fra en eldre og dypere forståelse er utsatt. Det er spesielt farlig å ubevisst flytte disse, slik at de blir flyttet varig; til en ny "normaltilstand". En nytelsesmotivert "destruktiv fantasi" kan friste mennesket i en stadig mer begrensende retning. Det er ikke så lett da å velge å gå tilbake gjennom 3. stadium i fristelsen, som man kanskje på vanlig, menneskelig vis, ikke brukte særlig tid på.. 5. stadium; og det største
alvor i fristelsen - Døden - Med avslutning av vår jordiske tid og
valgene våre i fristelsen. Vi har en begrenset gjestetid på denne jord som vi kan bruke i beste mening ved "å bruke tiden vel" - Her har jeg beskrevet en generell gjennomgang av forløpet av en fristelse. Jeg kunne dele opp fristelser i "alvorlighet", men det får bli opp til den enkelte å mene noe om dette. Det er forskjell på å kjøpe seg en sjokolade for mye (men som det likevel kan være viktig nok å motså fristelsen av), enn de mye mer alvorlige fristelser. Det man f.eks. gjør mot barn, er i følge Jesus noe helt spesielt alvorlig. - "Så kalte han til seg folkemengden og disiplene og sa til dem: Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp, og følge meg." (Mark 8:34) Dette kan virke "livsfjernt", men det er i motstanden av oss selv; motstanden av vår aksept for fristelser, vi kan finne Livet som er i "å gå Veien". - Om endringer av tekstene (i tider der 6. Bønnen ikke var til stor hjelp): Kristendommen, eller "Veien" som den nye åndelige bevegelsen het den gang i første århundre, var en revolusjon for kvinners frihet!. Paulus sier det slik i Brevet til Galaterne (Gal 3,28): "Her er det ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann og kvinne. Dere er alle én, i Kristus Jesus." Det var store muligheter for dem til å delta i menighetene med like oppgaver som menn - Men så begynte ting å gå i gal retning:
"Verdenskirkens" muligheter for kvinner til å virke i sin organisasjon kan således bygge på forfalskninger av Bibelen! Pave Frans startet en "ryddeaksjon" i Verdenskirken. Håper han var tålmodig og utålmodig nok. Leo 14. virker forøvrig som en god etterfølger.
Forholdet mellom Faderen og Sønnen kjenner ingen, utenom Faderen og Sønnen. - og det hadde vel vært et fint prinsipp å la det hele hvile i. Det helt viktige - det som ikke kunne rammes inn av ordenes beskrivelse - og kan ha kommet i bakgrunnen i en annen, grunnere utgave av Veien som ble til "kristendom": Menneskets store, forvandlende mulighet; "født på ny" i Joh 3;3, som vakkert kunne symboliseres med en parallell i sommerfuglens utviklingsstadier til en helt ny skjønnhet, med også ny bevegelsesfrihet: Fra et to-dimensjonalt bakkeplan som larve, til et nytt og større utsyn i et 3-dimensjonalt fly-rom som sommerfugl, via en forvandling i en kokong som av forskere blir betegnet som "en dødslignende forvandling" - det gamle mennesket "dør" for at Det Nye Mennesket skal "fødes". - Vår tids bibeloversettere bruker en såkalt "idiomatisk"; "meningsnær", oversettelse ved behov på deler av tekstene når de ser et behov for enn større frihet i oversettelsen, f.eks. ved språklige vendinger som ikke lenger er i bruk i resten av samfunnet. Dette til forskjell fra en " konkordant oversettelse", som er en betegnelse på en ord-for-ord- oversettelse; tettere til teksten. En kokordant oversettelse av 6. Bønnen blir meningsløs som den greske grunnteksten, og ordene i 6. Bønnen ser også ut til å ha et behov for en oversettelse utover en idiomatisk type, for at dette skal ha mening: I 6. Bønnen ser det ut til å råde en "teologisk unntakstilstand": Oversetterne har i utgangspunktet ikke "verktøy" i sin "verktøykasse" for å løse meningsløsheten i grunnteksten med metoder for oversettelse. Hvis man f.eks. går bort fra å be Gud "ikke gjøre" dvs. lede oss (inn i fristelse); hvilken frihet har man da til å be Gud heller "gjøre", istedenfor "ikke gjøre"? - noe som det er sannsynlig at Gud kan gjøre i forhold til fristelser? - Derfor har dette "stoppet opp" så lenge. I 2011- og videre i 2024-oversettelsen fra Bibelselskapet står det slik: "Og la oss ikke komme i fristelse". Jeg synes det er et steg fremover, og kan gi et større "teologisk handlingsrom" med en nødvendig frihet for et videre arbeid med teksten. Den nye oversettelsen kan likevel se ut til å være problematisk "under overflaten", selv om den ser riktig og bra ut for mange: Det kan være vanskelig å tenke seg med denne ordlyden hvor i forløpet av fristelsen Gud skal gripe inn og "la oss ikke komme i fristelse". Kommer vi i fristelse fordi Gud "lar" oss komme i fristelse? - eller er det i vår frihet til å velge som gjør at vi kommer i fristelse? Ber vi her om at "Ikke tillat at vi i vår frihet til å velge, velger feil"? Ber vi Gud om å spare oss for livet selv? Hva betyr det egentlig; "la oss ikke komme i fristelse"?
- Det bør være et betydelig problem at man med feil ord kommer i skade for å be "mot Guds måte å virke på". Med den gamle oversettelse; "Led oss ikke inn i fristelse" var det (burde være) enkelt å se dette. I "Og la oss ikke komme i fristelse" er det vanskeligere å se dette.
Vi trenger ord som lyser opp en vei ut av fristelsen. Gode ord i bønnen har en bedre hjelp til å finne denne vei. En (mer enn) god løsning for 6. Bønnen som bruker viktige "Led oss" sammen med hovedtemaet; "fristelse": Led oss ut av fristelse Paulus skrev om å "ledes ut av fristelse" i 1. Brev til korinterne 10;13: "når dere blir fristet, vil han vise en utvei," "Led oss ikke inn i fristelse" kan settes lik "Led oss ut av fristelse" ved å sette "ikke inn i "= "ut av", og det gir en (smart...) oversettelse som som gir den tilsynelatende meningsløse teksten mening forstått på denne måten. Hvis man tenker seg et komma etter "Led oss" (grunnteksten har ingen tegnsetting uansett), slik; "Led oss, ikke inn i fristelse" kan dette være enklere å se. "ikke inn i"="ut av" kan selvfølgelig ikke brukes generelt i andre tilfelle, men her, der også Gud aldri leder inn i fristelse, synes jeg en slik "=" er mulig å forholde seg til. "Led oss ut av fristelse" har også mulighet i seg til å gi deg styrke når du merker at du trenger det akkurat der og da, i en situasjon der en fristelse er spesielt påtrengende og vanskelig å stå i mot. "Led oss ut av fristelse" tar vare på den frihet mennesket har til å gå inn i fristelsen. Derfor er det i det 4. stadiet av fristelsen; etter at valgene er gjort (eller "hoppet over"); der man har gitt etter for fristelsen, ofte med for lite viljestyrke, at "Led oss ut av" også er særlig riktig. Mennesket kan sies å være utsatt for å ha gått inn i ubevisste, langvarige fristelser, som Gud kan synliggjøre; lede oss ut av. Det kan være som fristelse i senere stadier som er blitt til holdninger og tankemønstre, som har opphav i mer eller mindre bevisste valgsituasjoner vi har vært i. Det kan f.eks. være at vi en gang har laget oss en mening om et menneske som begrenser det for oss; som gjør det mindre. Å følge en fristelse til å sette mennesker i båser ser ut være et stort problem i vår tid. Langvarige fristelser kan opptre i rekkefølge i generasjonsledd som en arvet kultur, og da er "led oss ut av fristelse" de riktige ord. "Led oss ut av fristelse" er defor en bønn om å bli ledet kollektivt ut av en tilstand av å være inne i fristelse; f.eks. hvordan vårt samfunn har påvirket oss til en begrensende, konsumrettet livsinnstilling. Barn (og voksne!) bruker mye tid på det som skjer på store og små skjermer. Dette er som avhengighetsskapende fristelser; i passiviserende virkning. Barna er avhengig av oss for å ledes ut av slike fristelser! I "Led oss ut av fristelse" erkjenner vi at Guds hjelp er av umåtelig stor verdi for oss, for å hjelpe barna med slike kompliserte fristelser, og er akkurat de ordene vi trenger nå. Vi kan bli mer mottagelige for ledelse fra Gud når vi ber - og vi voksne kan lede barna ut av det som kan være en stille, meget dårlig situasjon for barna nå. Hvor ble det av lyden ute fra de lekende barna? - Vakreste lyder på jorden! Barna trenger å få leke og lære ved å bruke og utvikle sine sosiale, kreative og utforskende evner. - "Led oss ut av fristelse" kan være for mottagelighet til å ledes til en større bevissthet om fristelsen; om hvordan vårt sinn virker, og vi velger å la det virke - Dette er om de gamle ord fra Egypt "Kjenn deg selv - for veien til å kjenne Gud og hele universet!" og på tempelveggen i Hellas/Delphi. Det er det Jesus talte om ved "å først ta ut bjelken i ditt eget øye" (Matt 7:3-5) - for å bli en seende! Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på så skal det lukkes opp for dere. - "Lede" er et kjent ord for oss, og er i likhet med ordet "tro" ikke enkelt å bruke også i åndelig sammenheng - og ordet "tro" kan være et spesielt farlig ord for troen! Dette ordet med bare 3 bokstaver kan dessverre virke for lite i innhold fordi det ofte koples til en begrenset "jordisk" mening av ordet, og dermed medvirke til å holde de ikke-troende på avstand fra Gud. Jeg tenker at "åndelig tro" kan sies å være "tillitt og innsikt"- som også en innsikt utover våre "vanlige evner". Et annet vanskelig ord er "himmelen" brukt i åndelig sammenheng, som kan gjøre "stedet" der Gud er til et sted forstått med unødig stor avstand til oss, særlig for barn. Jeg bruker "Himmelen" videre for å bidra til en klarhet i dette. Hvis ordet "snill" og "klok" settes sammen til "snillklok"; er det å være snill på en klok måte og klok på en snill måte. Med en "snillklok væremåte" vil det snille og kloke sammen kunne forsterke hverandre. Å gå en kjærlighetens lærevei er derfor "å vokse i snillklokhet", hver for oss og sammenvirkende - med en Høyere Styrelse; i tro løftet opp til Visdom. -
Gud leder oss på en måte som ikke gjør oss passive; på en måte som er til vekst i oss, og kan være på en måte som vi ofte kan se klarere i ettertid. Å gå en kjærlighetens lærevei - ved å verdsette vår tid - i en lærenysgjerrig og alvorlig (og glad) livsinnstilling - for dagenes gyldne muligheter - med Jesu ord om å bruke våre talenter og evner (Matt 25;14) - og - bønn! Gud leder oss i vår mottagelighet - med sine underfulle måter - - Med "Led oss ut av fristelse" ble det en sammenheng med 7. Bønnen ved å skrive det slik: Led oss ut av fristelse til frihet fra det onde. -
"6. Bønnens mysterium" ble for meg en portal til en dypere forståelse av mange sider ved teologi, filosofi og historie - og mere til. Det ble en lengre tids søking etter ord der i bønnen som kunne være de beste egnede, med grunnteksten som utgangspunkt i tema "fristelse", og med menneskets frihet til å velge og Guds allmektige hjelp i det hele. Ordene jeg lette etter skulle være i hele bønnens intensjon; til "hjerte og hode" og uten krav til "de lærdes forståelse", som dessverre mange teologer gjerne har villet at det skulle være; fra Tertulian i rundt år 200 fatalt "forklarte" "led oss ikke inn i fristelse". "Led oss ut av fristelse", som ble gitt meg på underfullt vis (her kan jeg fortelle en meget sterk historie), inneholder sannheter for å gå videre på en lærevei for "lange tankers forståelse" i en tid der fristelsene ser ut til å være større og mer komplekse enn i tidligere tider i menneskets historie. Disse ordene er til fullførelse av Bønnen som er «umåtelig rik på ånd og kraft" og sentral for Veien som i Brevet til Hebreerne 12;14 beskrives slik: "Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren" - Til frihet fra det onde - for Riket som vokser innenfra - - som Født På Ny - Det Store Mysteriet - Foreningen med Gud -
Litteratur - Et arbeid med hele som ble til "Himmelske Du"
|
||