Hans "prosjekt" var reform av jødedommen - og dette ble en Vei for flere. Med gode valg og impulser til åndelig utvikling, gikk han og displene Veien for dette. Etter han ble det en forbindelse mellom Himmel og jord; JacobsstigenJesus har to bud (Mark 12; 28-34) (og merk at han der også ta med Den jødiske trosbekjennelse; "Shema") som "hele loven og profetene hviler på". Hans lære finnes videre i bl.a. i lignelsene og mer direkte i Matt 5-7. Den gyldne regel er kjent - Den er med på å gjøre Veien som opplevende erkjennelsesreligion.Det kommer frem i bøkene Galilee in the Late Second Temple and Mishnaic Periods at det blant håndverkere i Galilea; det område Nasaret var en del av, var et håndverksmiljø med spesielt gode åndelige kunnskaper. Når de "sto fast" i noe der i det gamle Israel ble håndverkerne i Galilea kontaktet! Det kunne være meget gode impulser der for menneskelig og åndelig utvikling i det miljøet. Hillel (70 f.Kr.-10 e.Kr.) ser ut til å hahatt betydning for hans tenkning. Han skal ha vært spesielt dyktig i sitt tidlige yrke; "en kunstner i sitt fag" ser han ut til å ha vært, der han var spesielt kjent for sine gode landbruksredskaper (derav mange metaforer rundt "landbruk" og "åkere"). Dette i følge en kunnskap som gikk lokalt i Galilea, og ikke ble fortalt evangelieforfatterne som også var på vesentlige avstand geografisk (og ellers?). Det var en en artikkel i Illustrert Vitenskap om dette for en del år siden (problem å spore den opp). En god lærevei i sitt yrke var en nødvendig del av Veien for han! Evangeliet etter Johannes beskriver Jesus med betydelige forskjeller i forhold til i de 3 tidligere skrevne; såkalte "synoptiske evangeliene": Det kan se ut til at det kan ha vært flere forfattere, fra et lokalt miljø innen kristenheten på den tid. Evangeliet har et krevende innhold for den teologiske-og-ellers-tenkningen:
Bart Ehrmans videoblogg: What's the Point of John's Gospel? Uenighet i forståelse av Jesu natur; begynte kort tid etter de første apostlenes virke. - og det hadde vel vært et godt ordvalg å la det hele hvile i - Det er viktig å vite at "Guds sønn" ikke betød å være Gud ! - Det betyr å være forbundet til Gud - "Did Jesus Ever Claim to be God?" - Bart Ehrman i samtale med Alex O'Connor Historikeren Jesse Lyman Hurlbut sier i boken The Story of the Christian Church: (oversatt): «Vi kaller den siste tiden i det første århundret, fra år 68 til 100 for «Skyggenes tidsalder», delvis fordi forfølgelsens mørke omhyllet menigheten, men enda mer fordi denne tidsperioden er den vi vet minst om hva angår menigheten. Apostelgjerningenes rettledning eller historiske fortelling når ikke så langt ut i tid og kan derfor ikke informere oss, og ingen annen forfatter har kunnet fylle inn det historiske hullet fra denne tiden" - «Fra om lag 50 år etter Paulus’ død, henger det et slør over menighetens liv, et slør vi strever med å se bak, og når det til sist dras til side, omkring år 120. er det de første kirkefedrenes skrifter vi finner, og menigheten de beskriver er i mange henseende der svært forskjellig fra menigheten på Peter og Paulus’ tid." Thomasevangeliet er en sitatsamling med Jesus-ord som ble gjenfunnet i 1946 ( dypere grunner for det?) etter mange århundre som "forsvunnet" I 12. står det : "gå til Jakob den rettferdige". Jacob var Jesu bror og leder for menigheten i Jerusalem. Ham led martyrdøden i år 62. Det ser derfor ut til at dette kan være skrevet før 62. Paul Williams i samtale med professor Dale C. Allison ved Princeton University: The Truth about James the Brother of Jesus I Mark 14;13 står det: "Da sendte han to av disiplene sine av sted og sa til dem: «Gå inn i byen! Der vil en mann som bærer en vannkrukke, møte dere. Følg etter ham, " Det var bare kvinner som bar vann, bortsett fra menn som var eseerne. Dette viser en kontakt Jesus hadde med dem, som er sannsynlig også utfra deres dype åndelighet. - Snl har en oversiktlig artikkel: https://snl.no/esseerne (Wikipedia har en merkelig negativ artikkel) - Tekster fra dem i bokserien "Verdens hellige skrifter" : "Dødehavsrullene". De tok avstand fra dyreofringen i det jødiske tempelet (som dessverre ikke tok slutt før i år 70 da romerne ødela det), og ser ut til å være en etterfølger til profetsamfunnet/"profetskolen" som bla. nevnes i Andre Kongebok 2;3. Jesus ser ut til å være en del av dette dypere åndelige i gamle Israel.
|