Hans Vei var i begynnelsen å reformere jødedommen - og det ble en Vei for flere enn jødene, som en verdensreligion. Med gode valg og impulser til åndelig utvikling, gikk han og displene Veien for dette. Ved sin død ble han til en metafysisk forbindelse mellom Himmel og jord som ikke hadde vært der tidligere; JacobsstigenJesus har to bud (Mark 12; 28-34) (og merk at han der også ta med Den jødiske trosbekjennelse; "Shema") som "hele loven og profetene hviler på". Hans lære finnes videre i bl.a. i lignelsene og mer direkte i Matt 5-7. Den gyldne regel er kjent - Den er med på å gjøre Veien som opplevende erkjennelsesreligion.Det kommer frem i bøkene Galilee in the Late Second Temple and Mishnaic Periods at det blant håndverkere i Galilea; det område Nasaret var en del av, var et håndverksmiljø med spesielt gode åndelige kunnskaper. Når de "sto fast" i noe der i det gamle Israel ble håndverkerne i Galilea kontaktet! Det kunne være meget gode impulser der for menneskelig og åndelig utvikling i det miljøet. Han skal ha vært spesielt dyktig i sitt tidlige yrke; "en kunstner i sitt fag" ser han ut til å ha vært, der han var spesielt kjent for sine gode landbruksredskaper (derav mange metaforer rundt "landbruk" og "åkere"). Dette i følge en kunnskap som først gikk muntlig, lokalt i Galilea, og nok ikke ble fortalt evangelieforfatterne som også var på vesentlige avstand geografisk og ellers. Det var en en artikkel i Illustrert Vitenskap om dette for en del år siden (problem å spore den opp!). En god lærevei i sitt yrke var en nødvendig del av Veien for han. Det er viktig å vite at "Guds sønn" ikke betød å være Gud selv! Jesus henviste til Salmenes bok 82 når han ble konfrontert med dette. Historikeren Jesse Lyman Hurlbut sier i boken The Story of the Christian Church: (oversatt): «Vi kaller den siste tiden i det første århundret, fra år 68 til 100 for «Skyggenes tidsalder», delvis fordi forfølgelsens mørke omhyllet menigheten, men enda mer fordi denne tidsperioden er den vi vet minst om hva angår menigheten. Apostelgjerningenes rettledning eller historiske fortelling når ikke så langt ut i tid og kan derfor ikke informere oss, og ingen annen forfatter har kunnet fylle inn det historiske hullet fra denne tiden" - «Fra om lag 50 år etter Paulus’ død, henger det et slør over menighetens liv, et slør vi strever med å se bak, og når det til sist dras til side, omkring år 120. er det de første kirkefedrenes skrifter vi finner, og menigheten de beskriver er i mange henseende der svært forskjellig fra menigheten på Peter og Paulus’ tid." Evangeliet etter Johannes beskriver Jesus med betydelige forskjeller i forhold til i de 3 tidligere skrevne; såkalte "synoptiske evangeliene": Det ser forøvrig ut til at det kan ha vært flere forfattere av dette evangeliet, fra et lokalt miljø innen kristenheten på den tid. Evangeliet har et krevende innhold for den teologiske-og-ellers-tenkningen::
Thomasevangeliet (som blir en del krevende å tolke i 114 (tillegg?) - og håper det dukker opp på orginalspråket!) er en sitatsamling med Jesus-ord som ble gjenfunnet i 1945 ( dyp grunn for det?) etter mange århundre som "forsvunnet" - Om dette i sammenheng; på NRK - "Jakob den rettferdige", som I Mark 14;13 står det: "Da sendte han to av disiplene sine av sted og sa til dem: «Gå inn i byen! Der vil en mann som bærer en vannkrukke, møte dere. Følg etter ham, " Det var bare kvinner som bar vann, bortsett fra menn som var eseerne. Dette viser en kontakt Jesus hadde med dem, som er sannsynlig også utfra deres dype åndelighet. - Snl har en oversiktlig artikkel: https://snl.no/esseerne (Wikipedia har en merkelig negativ artikkel) - Tekster fra dem i bokserien "Verdens hellige skrifter" : "Dødehavsrullene". De tok avstand fra dyreofringen i det jødiske tempelet (som dessverre ikke tok slutt før i år 70 da romerne ødela det), og ser ut til å være en etterfølger til profetsamfunnet/"profetskolen" som bla. nevnes i Andre Kongebok 2;3. Jesus ser ut til å være en del av dette dypere åndelige i gamle Israel. - Fra Stefan Zweig (1881-1942): "Evige øyeblikk": "Georg Friedrich Händels oppstandelse 21. august 1741" - om tilblivelsen av oratoriet Messias: - Mirakelet i musikkhistorien!" - - Noe litteratur og en Youtube Skriftene i NT er fra skrevne kopier, av kopier fra orginaltekstene. Disse kopiene ble skrevet på ark laget av papyrus, og takket være den tørre sanden i Egypt ble de mer eller mindre bevart for oss i ettertid. Den romerske keiser Diokletian (243-313) satte i gang en forfølgelse av de kristne i 303 og fikk en stor mengde skrifter brent. Det kan ha hatt betydning for at vi i dag ikke har de eldste mulige utgaver av skriftene. - Det er også en mulighet for at Evangeliet etter Matteus opprinnelig ble skrevet på hebraisk eller arameisk. - "Det femte evangelium" er det blitt kalt; Thomasevangeliet (professor Einar Thomassens oversettelse), og er en samling Jesus-sitater som ble gjenfunnet i 1945 (en dypere grunn for det?) Hvilket "navn" det opprinnelig hadde (hvis det hadde navn), er ikke kjent.-ord etter mange århundre som "forsvunnet" - Om dette i sammenheng; på NRK - "Jakob (den rettferdige)" (i 12. sitat) var leder av Jerusalem-menigheten og led martyrdøden i Jerusalem i år 62- BibleGateway.com - Bibelen på mange språk - "Jesus feilsitert - slik forandret de Bibelen" - Bart D. Ehrman, professor i religionsvitenskap ved University of North Carolina, oversatt av Tor Egge (Papp Forlag 2006) -Opprinnelig tittel "Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why" (" Whose Word Is It?" i UK utgave) HarperCollins - 2005 - Boken er Ikke lenger i salg (opprinnelig forlaget kjøpt av Tun forlag, som ble kjøpt av forlaget Vigmostad & Bjørke). pga. av det jeg mener er den meget store verdi av denne boken og den merkelig dårlige historien rundt den i Norge tok jeg en kopi. - "Jesus Before the Gospels - "- Bart D. Ehrman, professor i religionsvitenskap ved University of North Carolina HarperCollins 2016) - Et viktigste bidrag var å utforme en "universalbønn"; Fadervår (navnet på bønnen er ikke overlevert/funnet skriftlig i ettertid), også i tanke på at bønner kunne lett bli for lange på den tiden; som et stort problem som synes var plagsomt for alle parter. Bønnen er hovedsaklig satt sammen av deler fra en stor jødisk bønnerikdom. Han forsto at det var en Vei med etter hvert større lære-utfordringer i "Må viljen din skje på jorden slik som i Himmelen" (min oversettelse). Et arbeid med en lang tids utfordring med Bønnen: Fadervår og den 6. Bønnens mysterium - ”La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.” - Kan en analyse av ordet ”thelēma” i Matteusevangeliet kaste lys over forståelsen av Fadervårs tredje bønn?" Sveinar Medhaugs spesialavhandling ved MF-vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn 2010 - Årstein Justnes, professor Universitetet i Agder, Hallvard Hagelia, professor, Ansgar Høgskole og Tor Vegge, professor, Universitetet i Agder (redaktører): "Ny Bibel, nye perspektiver - Grunntekster, oversetttelse og teologi" (Portal Forlag 2013) - Morten Beckmann, førsteamunuensis ved Universitetet i Agder : "Jesus i oversettelse - Kristologiske tekster i Bibelselskapets oversettelser 1959–2011" En bokutgave av hans doktorgradsarbeide, for en større gruppe lesere, med tillegg, også for gratis lesning. Cappelen Damm 2019. - "The New Testament: A Historical Introduction to the Early Christian Writings" ( 7th Edition ) - Bart D. Ehrman, professor University of North Carolina, Chapel Hill (Oxford University Press 2019) - The Essene Origins of the Jesus Movement (Youtube 8. mai 2025) - Helge Hognestad, prest og forfatter: "Mennesket våkner - Det innerste i oss er guddommelig" (Flux forlag 2011) - "Jesus døde ikke for vår synder - Han vekket oss" (Solens forlag 2022) - "Morgendagens kristendom (Verbum forlag 2025) - Nettsamtale på Youtube med Professor James Tabor, Kameron Waters, og Aaron Abke: "The Essene Origins of the Jesus Movement"
|