Oppdatert 17.8.2024

 

Fly og flyvning

- spennende og lærerikt i mange aldre!

 

Fly og flyvning, mest i form av modellfly, har jeg drevet med fra tidlig barnealder. Den gang fikk man f.eks. kjøpt fine strikkmotorfly i balsatre til å sette sammen selv. Mange leketøybutikker hadde disse enkle flyene. Det var også gode hobbybutikker, med flotte byggesett for mange forskjellige typer av modellfly, og materialer til å bygge etter tegninger. Det som har vært det mest spennende har forøvrig vært å tegne og bygge egne konstruksjoner.

Det har vært en hobby som kunne gi de gode mestringserfaringer i en flott kombinasjon av inne- og uteaktivitet. Denne interesse har bidratt til mye å lure på - som: Hvorfor flyr et fly?

Her er først noen klubber jeg har vært med i, og er med i fortsatt (1 og 3). Så kommer modellfly i form av seilfly og senere med elektriske motorer, som har vært den delen som har interessert meg mest. Elektroflyene har hatt en meget stor utvikling, som filmen fra inneflyvning viser eksempler på. Gamle dagers støyproblemer med modellfly er borte, selv om motorlyden var en høy, spennende... lyd! Det var dessuten en lærerik mestring med å starte og få til å gå bra!

For tiden holder jeg forøvrig på med å bygge denne strikkmodellen!

Til slutt i modellfly-delen finner du noe om det jeg har også brukt tid på å utvikle i de senere år; papirfly som er en spennende selvlaget leke for barn, som fortsatt fenger de små (og større).

Jeg har også fløyet litt hangglider og ønsker meg videre for en spennende, rimelig selv-i-luften-flyvning: En elmotor- paraglider med hjul til å ta av fra bakken, med to gode seter, og pakket ned i bagger, som gjerne kan fraktes med tralle til en elsykkel!

Til slutt på siden her går jeg over til fly i mer "vanlig størrelse" - og helt til slutt; en naturens egen superflyger som bruker vingene supereffektivt i en 8-tallsbevegelse som en propell oppover!

Kllikk på bildene i alle varianter for større, eller tilhørende nettsider!


 

Franz Singer, en av stifterne av klubben, på Sandviksbukta i 1957 med strikkmotorfly!

 

 

- og Bærum Modellflyklubb trenger flere interesserte!

Klubben hadde en formann og samtidig historiker; Bjørn Aaberg Høvik (1941–2012) som jeg samarbeidet med for overføring til digitalt format av de velagede filmene fra 1955–1961. Lyd på eget lydbånd, som jeg fikk synkronisert inn i filmene fulgte med fra tidlige utgaver, og som kan sees og høres, med godt utvalgt musikk fra daværende filmskaper Øyvind Grenne (1940–2014).

Vi hadde planlagt at disse filmene skulle få sin premiere sammen med utgivelsen av hele historieboken om klubben. Han skriver det slik på slutten om de første, grunnlegende årene: "Dette var ”light”-utgaven fra det som er skrevet om femtiårene i boken om Bærum Modellfly Klubb´s historie – som forhåpentlig blir ferdig i en ikke altfor fjern framtid!"

Slik ble det ikke - da han døde før dette prosjektet ble ferdig. Vi får være takknemlige for at han fikk skrevet historie om gylden tid i de 15 første årene. Morten Sitje har forøvrig også gjort et meget bra, utfyllende arbeid med historien i et lenger tidspenn. Historiesiden (skriftlige) til BMK

- Klipp av film fra 1957; før og etter digital rensing og fargekorreksjon!

- En av de samlede filmene: "1958: Trimming før NM 58, sommerleir Skogerholmen 58 og NM linestyring på Ekeberg 58"

- Sommerleir på Skogerholmen i 1959

- Ingvar Sverdrup; en av stifterene av BMK, snakket inn kommentarer i 2023 på denne filmen fra den gang han var formann.

- Filmer på BMKs YouTubekanal med ulike regissører.

- På 70-tallet: Klubben arrangerte stevne for radiostyrte seilfly

- En artikkel i Budstikka: møte i klubben i 1978. På bildet, foran til høyre er formannen den gang; Jan Henrik Bakke (senere rektor). Ved siden av han: Petter Muren; som ble forsker på aerodynamikk, og utviklet droner på meget høyt nivå.

Cirrus RC Flyklubb er en klubb spesielt for seilfly.

 

Kort film med innefly på modellflymesse i regi av Cirrus.



 

Flystua - Oslo og Omegn Modellflyklubb, har flysted i vakre Sørkedalen for stilleflyvende fly på friområdet ved nordenden av Bogstadvannet. Her fra feiringen av 10-årsjubileet i 2017.

En 10års-jubileumsbok ble utgitt! .

 

Her er 84-årige Ragnar Olsen (1933 – 2024), formann inntil 2017, som henter ned flyet sitt!. Foto: Arne Husby

Flystua har inne-klubbmøtene på Hovstua (derav navnet), og her er et referat fra et av møtene.

Klubben har en del eldre med seg som f.eks. Gunnar Berge er tidligere jagerflyver med Spitfire!

Stifteren av Flystua; pensjonert malermester Arne Simonsen tar et stykke av 10-årsjubileums-kake, her sammen med daværende formann; pensjonert flykaptein Ragnar Olsen.

Flere bilder fra 10 års-jubileet:
Ottar Stensbøl, her med kona Bjørg,
har vært en betydelig bidragsyter til modellflyvningen i Norge. Han skrev en en god bok for å lære nybegynnere i hobbyen (ligger til lesnig nedenfor på siden), som også er utgitt på engelsk.

Bjørn-Ove Stensbøl med en forstørret "verveflyer"

Flystua med stand på Frivillighets-festivalen i Oslo/Røa i 2018

Fra 2019 der festivalen hadde flyttet til flotte Hovseterdalen.

Har stand på Vestre Aker Festivalen - Oslo 400 år 7.september på Hoveseter torg

 

Patent X 1999-2009

Denne klubben var for guttter i 3 - 6. klasse og ble holdt i de fine lokalene til Helgerud kirke på Kolsås. Den spennende Patent X-filmen finner du også der på nettsiden!

- og Patent X for jenter og gutter - ja takk!


"Mygg" er en egen klasse av små fjernstyrte seilfly med 1m vingespenn, for hangflyvning. Hangflyvning benytter oppdriften når vinden ledes opp av terrenget. Her er konstruktøren av det første flyet; Torbjørn Amundsen.

Han produserte byggesett av denne, og fikk mange kunder for dette fine flyet. Det er meget praktisk i størrelse og kostet betydelig mindre enn de store fly med behov for styring av flere ror, som kom senere i modellflymiljøet, og dessverre mest som også ferdigebyggede fly..


 

Møtte en modellflyinteressert ku med kollega!

Her er det sikkert plass for noe ku-lt...

 

 

Flyet her er også et fly i "Mygg-klassen", og er en viderutvikling av Morten S. Haaves konstruksjon i balsa.


 

Jeg laget dette som byggesett med ferdig støpt, farget kropp i varmeherdet epoxy/Kevlar. Vinger i styrofoam skåret ut med en enkel metode; med varmetråd og styreprofiler i hver ende. "Gode gamle" balsa i for- og bakkant. Vingene er "trukket" til slutt med en plastfilm (Oracover), som blir klebrig og strammer seg når man påfører det med strykejern. Jeg laget også vinger med glassfiber skall-konstruksjon. Formene på en enkel måte (som jeg utviklet den gang mens jeg var student på NTH), for høy overflatekvalitet på de støpte vingene.

Flyet styres i denne utgave bare med dreining av vingene: Hver sin dreieretning (balanserorvirkning) og samme retning (høyderorvirkning) med begge muligheter samtidig for å svinge. Roll og loop går greit! Vingetipper er nedoverbøyd for effektiv luftstrøm der.

Forbedret utgave med rundere "nese" under utvikling.

 


Her er jeg med en seilflyvende "flyvende vinge" på Lifjell i Telemark..

Den ble senere bygget om til elektrisk motordrift, og fløy meget bedre også som seilfly (med et forunderlig høyt glidetall), med høyere vekt. Den trengte altså høyere; såkalt "flatebelasting". En spennende egenkonstruksjon ble dette

De siste årene har jeg holdt på med utvikling av

Papirfly

Medlem i Flystua; Terje Gimming, på flystedet ved Bogstadvannet, skyter opp Strikky med strikk!

 



Flyrium - papirfly for de videreflyvende!

 

Papirflystand på UiO-festivalen i 2016-17 og noen andre steder

Mer papirfly: John Collins, kjent som "The Paper Airplane Guy":
Hvordan han brettet og flyr verdensrekordflyet og her i et mer avansert foredrag.

Enda mer papirfly, fra Newton på NRK; med et papirfly som flyr kjempelangt - og her er forresten et som flyr "evig"...

 



Min modellflyinteresse og hyggeligheten ellers fikk et stort løft den gang jeg ble med i Bærum modellflyklubb og ved at jeg kjøpte et fint byggesett til et passe stort, og forunderlig velflyvende modellseilfly; ESA. Esa var en av de i alt 32 byggesettene fra firmaet; EEO-Hobby Service til superflinke Erik Engelhardt-Olsen (1921-2006). Her er en hans eldre kataloger og her er han og den makeløse bedriften hans i en avisartikkel fra 1962.

Noen bilder fra et besøk hos EEO: Bilder 1, Bilder 2 Det var ikke drift av fabrikken lenger som i gamle dager, men Erik var likevel i full fart med mangt og meget - som han pleide!

Byggesettet ble kjøpt i den gode butikken som dessverre ikke eksisterer lenger; Modellhobby i Oslo. Kommer det en bra butikk for modellfly, modellbåter og mere til i Oslo? Modellhobby var en slik. Katalog fra1956 - en av mange storartede kataloger!

Jan David Andersen (1921-2021): Hans modellfly-motorfabrikk i Oslo - Her er historie om hans gode motorer og en bok utgitt i 1945: "Dieselmotor - for modell-fly, båt og bil"

Noen andre bøker fra eldre og nyere tid Modellfly-konkurranse, Frankfurt, Tyskland 1914 - og i England 1930

En film om en stor amerikansk fabrikant av modellfly-byggeset og deler: Comet Model Airplane & Supply Co.

Mere nostalgi med en stor samling av hobbykatolger (også noen norske) her under "Antikrunden" på Trelleborg Modellflyklubbs side

Med lim og lyst - modellflyfilm på NRK fra 1967

Friflukt er eldste gren av modellflyging og fremdeles populært: Her på en passe... ikke helt ufarlig måte 1 - 2- 3 og siste 2019-1 osv. - Engelskmennene er virkelig noe for seg selv! - de klarte jo, med flyvåpenet, å holde nazistene unna øya si under krigen!

Aeromodeller er et engelsk magasin med lang fartstid

Phil Kraft - en fremragende modellflyver/bygger og en pionér i radiostyring. Her i VM F3A aerobatic i 1971

Good Brothers Pioneers in Radio Controlled Model Aviation

Verdens raskeste modellfly kan fly i 750 km/t! og her fra flyet - etter siste nytt om denslags - og "det holder det sa Gundersen, det klarer seg med det"...

Strikkmotordrevet til høytflyvende og ellers i høy bygge- og estetisk kvalitet på fly og flyvning i Tom Hallmans Youtube-kanal!


Et prosjekt under utvikling: "inspirasjonssenter for barn" som trenger mer lek i form av "frilek" for tiden! - der barn kan få inspirasjon fra naturens flyvende dyr og hjelp til å bygge og fly et utvalg av enklere "leker som flyr".

 

 

 

 


Fly i større utgaver

Norges Luftsportsforbund - også med modellfly

Experimental Aircraft Association - EAA

Duxford flystevner

Planes TV - Flyfilmer

BBC: The Century of Flight: - Man Learns To Fly

Merkelige fly i tidlig flyhistorie

20 Smallest Mini Aircraft In The World

Ti raskeste fly gjennom tidene

15 Utrolige fly og innovative luftfartøy

Insider F 35 Norway

Flyuken i 1948 var noe spesielt! Programmet og reportasje i Filmavisen

Her er tidlige norske flyblader! - og dette Flynytt fra 1969 var vel spennede

Oslo Lufthavn Fornebu 1939 - 1998

Her er en norsk fly-spillefilm fra 1957: Slalom under himmelen

På vingene - Film fra 1967 om flygerutdanningen i Luftforsvaret.

The First Jet Airliner: De Havilland Comet Story

Fløy første gang i 1964; observasjon/foto-flyet Lockheed SR-71 Blackbird - og er fremdeles ikke overgått i ytelser! - Maks flyhøyde: 85.000 fot og maks hastighet: 3,5 x lydens hastighet. Dette utviklet rundt 350 °C i overflaten, som krevde det (forholdsvis) lette og varmebestandige metallet titan for å ikke bli mykt i overflaten, som aluminium ville blitt.- The Insane Engineering of the SR -71 Blackbird - SR-71 Cockpit Checkout -

Konstruksjonen ble ledet av legendariske Clarence "Kelly" Johnson (1910-1990).. Kelly skrev en spennende selvbiografi der du bl.a. kan lese om hans filosofi for bedriftsledelse, som kan ha noe vesentlig for seg i mange sammenheng.

Med til historien, på den storartede Flydagen på ærverdige Kjeller flyplass, fikk jeg noe vesentlig informasjon om dette flyet fra en flymekaniker som hadde hatt arbeid på det når det landet i Bodø (og det er det ikke mange som vet): Jeg fikk vite at Norsk Luftfartsmuseum, i samme byen, hadde avslått å motta en av de daværende eksemplarer - et av menneskehetens største tekniske triumfer! De var kanskje noe begrenset i tenkning om dette? - Si ja først - og tenke etterpå - om detaljer som nok plass... kunne være det som kunne få flere besøkende. Har de nok "fly-dilla" der?...På Kjeller hadde de nok hatt det!

Horten Ho 229 og "kopien" Northrop Grumman B-21

What its like to fly an open cockpit vintage glider.

 Vintage gliders in Sweden - Ålleberg

Concorde - gjennom lydmuren

Med god amerikansk "mekke-kultur": "Creating a Monster - World's Fastest Single Engine Turboprop" - og ble meget utfordrende for han

Norsk elektriske sjøfly! - Elfly Group

 

Lasse Moer