Oppdatert 17.8..2021

Fly og flyvning - spennende for små og store!


Fly og flyvning, mest i form av modellfly, har jeg drevet med fra tidlig barnealder. Den gang fikk man f.eks. kjøpt fine strikkmotorfly i balsatre til å sette sammen selv Mange leketøybutikker hadde også disse enkle flyene. Det var også gode hobbybutikker, med flotte byggesett for mange forskjellige typer av modellfly, og materialer til å bygge etter tegninger. Det som har vært det mest spennende har forøvrig vært å tegne og bygge egne konstruksjoner.

Det har vært en hobby som kunne gi de gode mestringserfaringer i en flott kombinasjon av inne- og uteaktivitet! Denne interesse har bidratt til mye å lure på! - som: Hvorfor flyr et fly?

Her er først noen klubber jeg har vært med i. Så kommer seilfly og senere med elektriske motorer, som har vært den delen som har interessert meg mest. Elektroflyene har hatt en meget stor utvikling; som filmen fra inneflyvning viser eksempler på. Gamle dagers støyproblemer med modellfly er borte, selv om motorlyden var en spennende, høy lyd! Det var dessuten mye bra utfordring med å starte de gamle motorene!

For tiden holder jeg forøvrig på med å bygge denne strikkmodellen!

Til slutt i modellfly-delen finner du noe om det jeg har også brukt tid på å utvikle i de senere år; papirfly - for å få det byggevenlig over til barna igjen.

Jeg har også fløyet litt hangglider og ønsker meg videre for en spennende, rimelig selv-i-luften-flyvning: En elmotor- paraglider med hjul til å ta av fra bakken, med to gode seter, og pakket ned i bagger, som gjerne kan fraktes med tralle til en sykkel! Det kan vel være noe å eie sammen med flere.

Til slutt på siden her går jeg over til fly i mer "vanlig størrelse" - og helt til slutt - en naturens egen superflyger som bruker vingene supereffektivt i en 8-tallsbevegelse!

Kllikk på bildene i alle varianter for større, eller for tilhørende nettsider.

Bærum Modellflyklubb er eldste modellflyklubb i Norge.

Klubben hadde en formann og samtidig historiker; Bjørn Aaberg Høvik (1941-2012) som jeg samarbeidet med om de storartede filmene fra 1957-1964. Lyd på eget lydbånd fulgte med fra tidlige utgaver, og som kan sees og høres, med godt utvalgt musikk fra daværende filmskaper Øyvind Grenne (1940-2014), på BMKs YouTubekanal. Tar med et eksempel her

Vi hadde planlagt at disse filmene skulle få sin premiere sammen med utgivelsen av hele historieboken om klubben. Han skriver det slik på slutten om de første, grunnlegende årene: "Dette var ”light”-utgaven fra det som er skrevet om femtiårene i boken om Bærum Modellfly Klubb´s historie – som forhåpentlig blir ferdig i en ikke altfor fjern framtid!"

Slik ble det ikke - når han døde før dette prosjektet ble ferdig. Vi får være takknemlige for at han ble såpass ferdig likevel; fra en gylden tid i modellfly-Norge.

- På isen; Sandviksbukta på 50-tallet- med strikkmotorfly

- med på isen i et stevne for radiostyrte seilfly

- En artikkel i Budstikka: møte i klubben i 1978

- Filmer fra 1957- frem til vår tid. Slik ble en av filmene fra 1957 før og etter digital rensing og fargekorreksjon!

- Facebooksiden til BMK

Cirrus RC Flyklubb er en klubb spesielt for seilfly og elfly.

 

Kort film med innefly på modellflymesse i regi av Cirrus.

- Facebooksiden til Cirrus

 

Flystua - Oslo og Omegn Modellflyklubb, har flysted i vakre Sørkedalen for stilleflyvende fly på friområdet ved nordenden av Bogstadvannet. Her fra feiringen av 10-årsjubileet i 2017.

 

Her er 84-årige Ragnar Olsen, formann inntil 2017, som henter ned flyet sitt! Fremdeles i full fart med en hel del... Foto: Arne Husby

Flystua har inne-klubbmøtene på Hovstua (derav navnet), og her er et referat fra et av møtene.

Klubben har en del eldre med seg; Per Hoff, her på NRK, er 100 år i 2021 og i full flyfart...

Stifteren av Flystua; pensjonert malermester Arne Simonsen tar et stykke av 10-årsjubileums-kake, her sammen med daværende formann; pensjonert flykaptein Ragnar Olsen.

Flere bilder fra 10 års-jubileet:
Ottar Stensbøl, her med kona Bjørg,
har vært en betydelig bidragsyter til modellflyvningen i Norge. Han skrev en en god bok for å lære nybegynnere i hobbyen (ligger til lesnig nedenfor på siden), som også er utgitt på engelsk.

Bjørn-Ove Stensbøl med en forstørret "verveflyer"

En 10års-jubileumsbok ble utgitt!

Flystua med stand på Frivillighets-festivalen i Oslo/Røa i 2018

Fra 2019 der festivalen hadde flyttet til flotte Hovseterdalen.

 

 

Patent X 1999-2009

 

Denne klubben var for guttter i 3 - 6. klasse og ble holdt i de fine lokalene til Helgerud kirke på Kolsås.

Her du kan se at det ble laget en del spennende og flyvende her i Patent X- filmen!

Patent X for jenter og gutter - kommer - håper jeg!

 


"Mygg" er en egen klasse av små fjernstyrte seilfly med 1m vingespenn, for hangflyvning. Hangflyvning benytter oppdriften når vinden ledes opp av terrenget. Her er konstruktøren av det første flyet; Tor Amundsen.



Han produserte byggesett av denne, og fikk mange kunder for dette flotte flyet. Det er meget praktisk i størrelse og kostet betydelig mindre enn de store fly med behov for styring av flere ror, som kom senere i modellflymiljøet, og mest som ferdige fly dessverre.


 

Møtte en modellflyinteressert ku, med kollega!

Her er det sikkert plass for noe ku-lt...

 

 

Flyet her er også et fly i "Mygg-klassen", og er en viderutvikling av Morten S. Haaves konstruksjon i balsa.


 

Jeg laget dette som byggesett med ferdig støpt, farget kropp i varmeherdet epoxy/Kevlar. Vinger i styrofoam skåret ut med en enkel metode; med varmetråd og styreprofiler i hver ende. "Gode gamle" balsa i for- og bakkant. Vingene er "trukket" til slutt med en plastfilm (Oracover), som blir klebrig og strammer seg når man påfører det med strykejern.

Flyet styres i denne utgave bare med dreining av vingene: Hver sin dreieretning (balanserorvirkning) og samme retning (høyderorvirkning) med begge muligheter samtidig for å svinge. Roll og loop går greit! Vingetipper er nedoverbøyd for effektiv luftstrøm der.

 


Her er jeg med en seilflyvende "flyvende vinge" på Lifjell i Telemark..

Den ble senere bygget om til elektrisk motordrift, og fløy meget bedre også som seilfly, med høyere vekt! En av mine mer vellykkede konstruksjoner.

De siste årenee har jeg holdt på med utvikling av
Papirfly

Strikky klar for strikkoppskyting av medlem i Flystua; Terje Gimming, på flystedet ved Bogstadvannet. Dette stedet deler vi forøvrig med en del annen frilufts-aktivitet.

 



Flyrium - papirflyet for de videreflyvende! Siste versjon er noe oppgradert.

Ark i A4 80g er utgangspunkt for de 3 flyene. Jeg kjøper i bunker på 250 med 5 flotte farger, elller 50; med 10 farger i bunken.

Begynn gjerne med Strikky som kan sendes opp med strikk!

- og videre til Snurre som er et rundt papirfly - som må snurres - rundt - selvfølgelig! - På tegnigen til Snurre har jeg lagt inn en "forskningsdel" til byggerne, som kan bli avgjørende i en flykonkurranse, fra en høyde i en bakke eller ut av et vindu (ikke bli for ivrig ut av vinduet...).

Her er byggeveiledning for Flyrium, som er min siste modellfly-konstruksjon, og mest avanserte papirfly. Passer for 10-12 år og langt oppover..., og gjerne med hjelp fra voksne, som alle her.

Kanskje du kan arrangere et byggebord for barn med Strikky eller Snurre ved en passende anledning? Supert i barnebursdag! - med enkel flykonkurranse til slutt: Alle sender samtidig og den som lander sist eller lengst unna vinner!

Byggekurs med f.eks. "Snurre" kan også være en hyggelig og lekende mulighet i jobb-sosial sammenheng!. Det kan ta av... bra med flyvningen, gjerne i konkurranse, innen- eller utendørs til slutt! Passelig mat, og drikke... serveres til slutt -


Papirflystand på festivalen i 2016-17 og noen andre steder

 

Festivalen har forøvrig fortsatt i "Forskningsdagene" hver høst ved Universitetet i Oslos urbygninger i Karl Johans gate.

Mer papirfly: John Collins, kjent som "The Paper Airplane Guy":
Hvordan han lager og flyr verdensrekordflyet og her i et mer avansert foredrag.

 




Min modellflyinteresse og hyggeligheten ellers fikk et stort løft den gang jeg ble med i Bærum modellflyklubb og ved at jeg kjøpte et fint byggesett til et passe stort, og forunderlig velflyvende modellseilfly; ESA. Esa var en av de i alt 32 byggesettene fra fabrikken; EEO-Hobby Service til superflinke Erik Engelhardt-Olsen (1921-2006). Her en av hans eldre kataloger. Byggesettet ble kjøpt i den gode butikken, som dessverre ikke eksisterer lenger; Modellhobby i Oslo. Her kan du bla i en av de mange storartede katalogene; fra1956!

Norske bøker fra eldre og nyere tid om modellfly

Noen bilder fra et besøk hos EEO: Bilder 1, Bilder 2 Det var ikke drift av fabrikken lenger som i gamle dager, men Erik var likevel i full fart med mangt og meget - som han pleide!

En annen mester innen modellflybygging/flyvning er Poju Stephansen som titulerer seg med "oppfinner", og det er en bra tittel for han!. Med sine konstruksjoner har stått for noe helt eget av kvalitetsnivå, også i internasjonal sammenheng. Her viser han frem en modellbåt han laget samtidig mens han ble jagerflypilot + en motorsykkel han laget som 17-åring. I hans store private utstilling er også 2 motorer hans far; Erik Stephansen laget i 1943-44. Her er han i VM i 1963

Friflukt er eldste gren av modellflyging og fremdeles populært - strikkmotordrevet Babcock Taubman LC-13 - mindre og innendørs og her kan du få friflukt-inspirasjon fra et kjent engelsk flysted!

Aeromodeller er et engelsk magasin med lang fartstid

Mer papirfly, fra Newton på NRK; med et papirfly som flyr kjempelangt - og her er forresten et som flyr "evig"...

Visste du at det var en modellfly-motorfabrikk i Oslo?

Phil Kraft - en fremragende modellflyver/bygger og en pionér i radiostyring. Her i VM F3A aerobatic i 1971

Good Brothers Pioneers in Radio Controlled Model Aviation

Worlds First RC Helicopter from 1941

Petter Muren - forsker på aerodynamikk, og utviklet små droner på høyeste nivå - og hadde sin inspirerende tid i Bærum Modellflyklubb!

Scale Model Aircraft

Verdens raskeste modellfly kan fly i 752 km/t! og her fra flyet - etter siste nytt om denslags - og "det holder det sa Gundersen, det klarer seg med det"...

Her er nyeste og heftige utgave av modellflyvning: Drone-racing

Tll slutt her om modellfly, bringer jeg inn et ønske for fremtiden:
Et modellflymuseum, gjerne lokalisert på historisk riktige Fornebu, med en utvidet del der barn og ungdom kan få inspirasjon og hjelp til å bygge og fly et bra utvalg av enklere "ting som flyr" inkludert raketter og hva det nå måtte bli ut av dette. En passe nok gressplen utenfor vil være det store!

- og så over til fly i større utgaver:

Norges Luftsportsforbund (også med modellfly)

BBC: The Century of Flight: - Man Learns To Fly

Merkelige fly i tidlig flyhistorie

Ti raskeste fly gjennom tidene

15 Utrolige fly og innovative luftkjøretøyer

Knut Åshammer har produsert en flott fly-videosamling

Norsk flyhistorie (så at den mangler 2.6.2020, men kommer tilbake?) Youtubekopi

Her er tidlige norske flyblader!

Oslo Lufthavn Fornebu 1939 - 1998

Her er en norsk fly-spillefilm fra 1957: Slalom under himmelen:

Flyvåpenets ungdomsleir på Kjevik

Norske elektriske sjøfly! - Equator - Elfly Group

Spitfire: Birth Of A Legend

The First Jet Airliner: De Havilland Comet Story

Lockheed SR-71 Blackbird - Konstruksjonen ble ledet av legendariske Clarence "Kelly" Johnson. Fløy første gang i 1964 - laget i det lette, sterke og meget varmebestandige metallet titan - maks flyhøyde: 85.000 fot og maks hastighet: 3,5 x lydens hastighet. Dette utviklet rundt 350 °C i overflaten, som krevde titan for å ikke bli mykt, som aluminium ville blitt. Det er senere ikke overgått i ytelser! Kelly skrev forøvrig en spennende selvbiografi.

Med til historien, på den storartede flydagenærverdige Kjeller flyplass, fikk jeg noe vesentlig informasjon rundt dette flyet fra en norsk flymekaniker som hadde hatt arbeid på det når det landet i Bodø (og det er det ikke mange som vet): Jeg fikk vite at Norsk Luftfartsmuseum, i samme byen hadde avslått en gave om å få et av de gjenværende eksemplarer - et av menneskehetens største tekniske triumfer! De var kanskje noe begrenset i tenkning om dette? - Si ja først - og tenke etterpå - om detaljer som nok plass... kunne være det som kunne få flere fly-ivrige besøkende, også fra hele Europa.

Starfighter F-104 - også et fly fra Kelly & co! - og noe annet som startet med han: Avdelingen på Lockheed for de mest avanserte flykonstruksjoner; Skunk Works holder nå på med sin egen utgave av fusjonskjernekraft. Blir det avdelingen som Kelly startet som skal redde oss fra klimahavari?

Insider F-35 Norway

 Vintage gliders in Sweden - Ålleberg

Concorde - gjennom lydmuren

En spennende og vakker film om flyvning: The Magic of Flight

 

Lasse Moer